Bad Trip door Wiet

Bad Trip door Wiet
6 min.

Veel (beginnende) rokers krijgen te maken met een bad trip. Wellicht heb je het ooit dus al meegemaakt of ga je het nog meemaken. Het is in ieder geval goed om te weten dat het geen ramp is, je bent echt niet de enige!

De benaming bad trip is eigenlijk wat fors, wiet laat je namelijk niet trippen. Een bad trip door wiet is dus vooral een verwijzing naar het hebben van een slechte ervaring met wiet. Best handig om te weten dus hoe je in een bad trip kunt belanden en wat de signalen zijn. Zo kun je een bad trip bij jezelf, of bij één van je vrienden, snel herkennen. Natuurlijk geven we ook nog wat tips mee om te voorkomen dat je in een bad trip terecht komt en hoe je er weer uit kunt komen.

 

Waardoor kom je in een bad trip?

Wiet zorgt er vooral voor dat je in je gedachten kunt verzinken. Normaal zal een idee vrij snel door je hoofd heen schieten en plaatsmaken voor de volgende gedachte. Als je high bent zul je gedachtes veel meer gaan analyseren. Juist daarom dat veel wietsoorten goed werken als inspiratiebron voor creatieve personen. Tijdens het schrijven van een gedicht, liedje of een boek, evenals andere creatieve activiteiten, zul je merken dat wiet vaak helpt.

Negatieve gevoelens kunnen na het gebruik van teveel wiet een bad trip opwekken.
Negatieve gevoelens kunnen na het gebruik van teveel wiet een bad trip opwekken.

Voel je je daarentegen slecht of niet op je gemak, dan kan het negatieve gevoelens of zelfs een bad trip opwekken. Als je dan ook nog eens te veel wiet of sterkere wiet rookt dan je gewend bent, vergroot de kans op een slechte uitkomst alleen maar.

In essentie kom je in een bad trip doordat wiet dit versterkende effect heeft op je gedachtes en op je mentale gesteldheid. Voel je je goed, dan zul je je doorgaans na een jointje nog beter voelen. Beeld en geluid lijken soms haast een extra dimensie te krijgen. Juist die versterkende kracht van wiet kan er voor zorgen dat je alles veel leuker wordt. Maar dus ook dat je je nog negatiever gaat voelen als je al negatief bent of ergens mee zit.

 

Bad trip door wiet herkennen

Een bad trip door wiet herkennen is vrij eenvoudig op basis van de volgende symptomen. Hoewel ze niet allemaal even vaak voorkomen, zo zul je minder vaak last hebben van hallucinaties. Terwijl angst en paranoia vaker voorkomen tijdens een bad trip.

Angstgevoelens

Mocht je al niet helemaal lekker in je vel zitten en een flinke dosis THC tot je nemen, dan kun je daar zeer angstig van worden. Ineens kun je angstig worden over de meest alledaagse dingen, waar je je normaal wellicht niet eens druk om zou maken. Over dingen die je nog moet doen bijvoorbeeld of over iemand die je liefhebt. Probeer je op zo’n moment te beseffen dat dit enkel komt omdat je gedachten worden versterkt.

Paranoia

Een klassiek kenmerk van een bad trip is een diep gevoel van paranoia. Het gevoel dat je achternagezeten wordt of in de gaten wordt gehouden. Dit kan zo serieus zijn dat je daadwerkelijk harder gaat lopen of gaat fietsen als je ’s avonds alleen over straat gaat bijvoorbeeld. En om je heen bijft kijken om er zeker van te zijn dat niemand je volgt of in de gaten houdt.

Dit is ook een teken dat je niet op het goede moment wiet hebt gerookt, of de grens van je tolerantie voorbij bent gegaan. Wiet zal nooit zomaar een negatief effect geven, probeer daarom bij jezelf te rade te gaan wat de oorzaak is.

 

Paranoia is een klassiek kenmerk van een bad trip.
Paranoia is een klassiek kenmerk van een bad trip.
Ook angstgevoelens en hallucinaties komen regelmatig voor.
Ook angstgevoelens en hallucinaties komen regelmatig voor.

Hallucinaties

Hallucinaties na het gebruiken van wiet zijn zeldzamer dan voorgenoemde kenmerken, maar het bestaat wel degelijk. Vooral na het gebruik van edibles en in mindere mate bij beginnende rokers die ineens veel sterke wiet roken. Een space cake of brownie waar veel THC in zit geeft een grote kans op nare effecten. Per persoon kan dit ook ontzettend verschillen, zo zal iemand met meer vet meer THC kunnen verdragen. Zelfs ervaren rokers kunnen hallucinaties ervaren na een edible met enkele tientallen milligrammen THC erin. Bouw je tolerantie dus langzaamaan op en eet zeker de eerste keren niet veel.

Lichamelijke kenmerken

Tijdens een bad trip zul je waarschijnlijk ook enkele lichamelijke ongemakken waarnemen. Denk aan een verhoogde hartslag, een raar gevoel in je buik of maagklachten, een verdoofd gevoel waardoor je hoofd bijvoorbeeld raar aanvoelt. Ook kun je plots gaan zweten, of het nu warm of koud is in je omgeving.

 

Hoe lang duurt een bad trip wiet?

De duur van een bad trip door wiet hangt af van de manier van consumptie. Heb je wiet gerookt dan zul je je maximaal twee uur later weer normaal voelen. Wanneer je na edibles in een bad trip bent gekomen kan het langer duren, afhankelijk van hoeveel je hebt gegeten en de sterkte van de edible. Reken op een uitwerktijd van ongeveer zeven uur.

In beide gevallen zal je lichaam ook meehelpen om de periode te verkorten. Zo zal je lichaam bepaalde hormonen aanmaken, zoals adrenaline, waardoor je je sneller weer wat normaler voelt. En natuurlijk zijn er ook dingen die je tijdens een bad trip kunt doen om te zorgen dat je je snel weer normaal voelt. Tijdens een bad trip Als eerste is het belangrijk om in te prenten dat het niet eindeloos duurt. Een bad trip kan immers niet langer duren dan de algehele high. Beseffen dat je jezelf uiterlijk één à twee uur later weer normaal voelt kan al een hele geruststelling zijn. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar zeker het proberen waard. Daarnaast kun je onderstaande tips ook toepassen als je in een bad trip zit.

 

CBD

De kracht van CBD wordt vooral medicinaal gewaardeerd, maar tijdens een bad trip kan CBD je zeker helpen. We weten inmiddels dat CBD de werking van THC zal verminderen. Het scherpe randje van je high zal al snel verdwijnen en je zult je meer ontspannen voelen. Perfect tegen de mogelijke angstgevoelens naar aanleiding van je bad trip.

 

Let op je ademhaling

Met name als je angstig bent geworden tijdens je bad trip zul je vaak een snelle, oppervlakkige ademhaling hebben. Niet gek, want je bent immers ergens bang voor. Zorg er uiteraard voor dat je in een vertrouwde omgeving bent en focus op je ademhaling. Adem diep in en uit en concentreer je even op je ademhaling. Hier zal je lichaam op reageren en jij zult je een stuk gemakkelijker voelen.

 

Focus je bij een bad trip op je ademhaling.
Focus je bij een bad trip op je ademhaling.
Wandelen en bewegen helpt THC sneller af te breken.
Wandelen en bewegen helpt THC sneller af te breken.

Wandelen/bewegen

Beweging zorgt dat je lichaam de THC sneller afbreekt en je bloed sneller circuleert. Natuur inspireert en zorgt vaak ook voor een rustgevende factor. Zo dwaal je minder snel af in je gedachten, door gewoon te genieten van de omgeving. Door je high zal je omgeving wel extra intens zijn, dus doe dit vooral niet ’s avonds in een donker bos als je al angstige gevoelens hebt.

 

Bad trip voorkomen

In het kader van voorkomen is altijd beter dan genezen, een bad trip kun je in veel gevallen ook voorkomen. Voor je gaat roken is het daarom goed om je hoofd leeg te maken op een manier die voor jou werkt. Onderneem iets, ga er eerst lekker op uit of geniet van iets waar jij van ontspant. Zoek vervolgens een vertrouwde omgeving op, waar je je helemaal op je gemak voelt. Het helpt ook als je niet alleen consumeert, maar één of meerdere vrienden uitnodigt. Zo kun je lekker blijven kletsen en niet verzeild raken in gedachten.

Of je nu rookt of edibles gebruikt, of wilt gaan gebruiken, bouw het langzaam op. Je lichaam heeft een bepaalde tolerantie voor THC die langzaam maar zeker hoger wordt, naar mate je meer of vaker gebruikt. Mocht je over deze grens heen gaan, dan kun je de klok er haast gelijk op zetten dat je negatieve aspecten gaat ervaren. Begin dus altijd het liefst met minder dan je in je hoofd hebt en beperk je tot enkele hijsjes of een klein hapje, wacht het effect af en bepaal dan of je nog wel behoefte hebt aan meer.

 

Bad trip of greening out?

Vaak worden de termen bad trip en greening out door elkaar gebruikt. Na het lezen van dit artikel heb je een idee van wat een bad trip inhoudt. Greening out is de term die je gebruikt als iemand knock-out gaat na het nemen van te veel wiet. Ook hier krijgen veel beginnende gebruikers mee te maken. Je rookt te veel wiet of je neemt een paar happen space cake te veel en voor je het weet lig je je roes uit te slapen op de bank.

Angst gevoelens tijdens een bad trip.
Angst gevoelens tijdens een bad trip.
In slaap vallen door greening out.
In slaap vallen door greening out.

Bij aanvang van een greening out kun je ook lichamelijke bijwerkingen ervaren, zoals misselijkheid en duizeligheid. Maar vooral het plots in slaap vallen is tekenend voor een greening out. Het is dus ook mogelijk om een greening out te ervaren zonder dat je een bad trip hebt en visa versa.

 

Kan wiet leiden tot een overdosis?

Over veel drugs kun je zeggen dat er een dun draadje loopt tussen een bad trip en een overdosis, moet je daar bij wiet dan ook bang voor zijn? Praktisch gezien is het vrijwel onmogelijk om een overdosis wiet tot je te nemen. Dan zou je bizar veel (honderden kilo’s) binnen een extreem korte tijd (15 minuten) moeten consumeren.

Een overdosis door wiet hoef je dus zeker niet bang voor te zijn. Eventuele angst hiervoor zou zelfs kunnen zorgen voor een verslechtering van je bad trip!

 

Reacties
iDealAchteraf betalenKBCBancontact Mister CashSofort BankingGiropayEPSBank transferPostNL

Toegevoegd aan je winkelmandje